بیش از 60 دقیقه در روز استفاده از صفحات نمایشگر می تواند بر کودکان نوپا تأثیر منفی بگذارد

2آوریل 2021 - یک مطالعه ی جدید نشان داد که کودکانی که بیش از یک ساعت در روز را در مقابل صفحات نمایشگر می گذرانند، بیشتر دچار مشکلات عاطفی و رفتاری می شوند .یک تیم فنلاندی ارتباطی را بین ساعات صرف شده در مقابل تلویزیون، استفاده از تبلت و تلفن همراه با بیش فعالی، تمرکز ضعیف و مدت زمان کوتاه توجه، یافتند.

آنها همچنین شواهدی یافته اند که نشان می دهد استفاده ی بیش از حد از فناوری همچنین می تواند بر توانایی کودک برای دوست شدن با دیگران تأثیر بگذارد.

محققان حدس می زنند كه كودكان كوچكی كه از این وسایل استفاده می كنند، زمان كمتری را صرف فعالیت های آموزشی و بیشتر ثمربخش مانند مطالعه، بازی و تعامل با دوستان و خانواده می کنند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که استفاده از تبلت و تلویزیون در بین کودکان پیش دبستانی بین سال های 2013 و 2017 ، سه برابر شده است.

دکتر Janette Niiranen، دانشمند علوم اجتماعی از موسسه ی بهداشت و رفاه فنلاند در هلسینکی، اظهار داشت: نتایج ما نشان می دهد که کودکان 5 ساله به طور قابل توجهی بیشتر از آنچه توسط متخصصان توصیه می شود، زمان خود را با رسانه های الکترونیکی می گذرانند. سطح بالای استفاده از رسانه های الکترونیکی، به ویژه تماشای برنامه ها، با مشکلات روانی اجتماعی همراه است، در حالی که استفاده از بازی های الکترونیکی فقط در مدل های خام با بیش فعالی همراه بود.

او افزود: اگرچه الگوهای استفاده از رسانه های الکترونیکی کودکان هنگامی که استفاده ی روزانه ی آنها در نظر گرفته می شود، ممکن است مشکل ساز به نظر نرسد، اما در دراز مدت خطراتی را بهمراه دارد.

این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از مطالعه ی فنلاندی "CHILD-SLEEP" بود که بر سلامت و روانشناختی کمتر از 700 کودک از زمان تولد آنها، نظارت داشته است.

از والدین خواسته شده بود که مدت زمان استفاده از رسانه های الکترونیکی در روز را توسط کودکان خود از سن 18 ماهگی تا 5 سالگی، گزارش کنند. سپس بعد از رسیدن کودک به سنین مورد نظر، آنها از نظر هرگونه احساسات و رفتار ارزیابی شدند.

محققان توصیه کرده اند که کودکان خردسال باید کمتر از 60 دقیقه در روز وقت خود را با وسایل الکترونیکی بگذرانند.یافته های این مطالعه در مجله BMJ Open منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/apr/more-than-60-minutes-of-screentime-can-negatively-impact-a-toddler.html